Doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych - studia podyplomowe w Trójmieście
Studia na kierunku doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych to studia podyplomowe, których program kształcenia trwa 1 rok. Studia możesz podjąć w formie niestacjonarnej oraz online (hybrydowo).
Studia na kierunku doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych skierowane są do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy pragną doskonalić swoje kompetencje w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Program odpowiada na wyzwania edukacji inkluzyjnej oraz pozwala na rozwijanie umiejętności dostosowywania procesu nauczania do różnorodnych potrzeb i możliwości uczniów. Celem studiów jest przygotowanie nauczycieli do efektywnego prowadzenia zajęć edukacyjnych w klasach zróżnicowanych pod względem rozwojowym i edukacyjnym. Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, a także tworzenia i realizacji programów edukacyjnych dostosowanych do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Ukończenie tych studiów podyplomowych otwiera szerokie możliwości pracy w obszarze edukacji i wsparcia uczniów o różnorodnych potrzebach. Absolwenci zyskują kwalifikacje, które umożliwiają zatrudnienie w wielu instytucjach edukacyjnych i organizacjach wspierających edukację włączającą.
Jak wyglądają studia na kierunku doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych?
Studia podyplomowe w Trójmieście na tym kierunku zostały zaprojektowane w taki sposób, aby równoważyć wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne. Składają się z kilku modułów tematycznych, m.in. psychologii rozwojowej i edukacyjnej, pedagogiki specjalnej i edukacji włączającej, metodyki pracy z uczniami z SPE.
W programie uwzględniono też praktyczne warsztaty, w ramach których uczestnicy przygotowują scenariusze zajęć dostosowanych do potrzeb uczniów w klasach integracyjnych i ogólnodostępnych. Prowadzone są też ćwiczenia praktyczne z diagnozowania potrzeb edukacyjnych i tworzenia indywidualnych planów nauczania.
Studia obejmują też obowiązkowe praktyki zawodowe w placówkach edukacyjnych. Praktyki te mają na celu zdobycie doświadczenia w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie studiów.
1. Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możemy podzielić na:
1. Typ
2. Tryb:
2. Zdobywana wiedza i umiejętności
Absolwenci potrafią analizować trudności w nauce, identyfikować mocne strony i obszary wymagające wsparcia. Dopasowują programy do indywidualnych możliwości ucznia. Rozpoznają też przyczyny trudności w funkcjonowaniu uczniów w klasie.
Projektują lekcje, które uwzględniają różnorodność w klasie (np. uczniowie z dysleksją, ADHD, zespołem Aspergera). Wykorzystują też gry dydaktyczne, pracę zespołową i interaktywne narzędzia edukacyjne.
Tworzą pozytywne środowisko w klasie, wspierając integrację. Rozwijają empatię i zrozumienie dla uczniów o zróżnicowanych możliwościach i potrzebach. Prowadzą także rozmowy i konsultacje w celu wspólnego wspierania rozwoju dziecka.
Ile trwają studia na kierunku doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych?
Studia na kierunku doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych trwają 1 rok (studia podyplomowe).
Jaka praca po studiach na kierunku doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
Absolwenci mogą pracować jako nauczyciele w klasach integracyjnych, którzy zajmują się prowadzeniem zajęć dostosowanych do uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych. W roli nauczycieli wspomagających będą wspierać głównego nauczyciela w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Mogą także pracować w szkołach specjalnych, gdzie będą prowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnościami intelektualnymi, fizycznymi, sensorycznymi czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Możliwości zatrudnienia po studiach na kierunku doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
-
nauczyciel w klasach integracyjnych,
-
nauczyciel wspomagający,
-
koordynator do spraw edukacji włączającej,
-
specjalista do spraw diagnozy i wsparcia edukacyjnego,
-
konsultant edukacyjny,
-
trener i szkoleniowiec.
Dzięki zdobytym kwalifikacjom absolwenci tych studiów podyplomowych stają się cenionymi specjalistami w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach, co zwiększa ich atrakcyjność na rynku pracy i otwiera wiele ścieżek zawodowych.